Kuorolaulajan äänen vireestä

Hyvät kuorot syntyvät tunnollisesti harjoitellen

Myönnetään – lauluääni lohkeaa vain harjoittelemalla. Niin, eikä silloinkaan vain väkinäisen korkeajänteisesti palkeet pursuen kailottaen. Koetan painaa mieleen Helgen äänenkäyttöoppeja ja Matin hyviä knoppeja. Kyllähän miehestä ääntä lähtee, kuin pienestä kylästä, mutta hallitsepa äänesi tonaatiot, vibrat, fonaatiot ja soinnittelut eri äänenkäyttöskaaloilla. Sepä temppu onkin.

Kuorolaulussa on sekin hyvä puoli, että ei yksin tarvitse aina kantaa vastuuta siitä, että viesti kuuluu sopivasti ja menee perille – vaikka kyllä kuitenkin tarvitsee. Et voi luottaa pelkkään kylkiviiva-aistiin.

Kirkkoakustiikka

Olemme mm. joulujen alla esiintyneet maamme suurimmissa holvikirkoissa. Kirkkomuusikon unelman täyttymys! On ollut sävähdyttävää havaita, kuinka oma laulu kuuluu selkeänä takaisin holveista kumisten, eikä koko muu stemma kuulu juuri lainkaan. Jaettu vastuu osuukin jokaisen kohdalle. Siinäpä huippukuoro erottuu edukseen.
Kuoronjohtajahan meidät viime kädessä virittää, mutta kovaa laulettaessa on totisesti pakko antaa itsestään kaikki, mikä hallitusti solistisesti irtoaa. Hiljaisemmat kohdat kulkevat kuoromaisemmin.

Hengen pitimikseen on pidettävä energiataso korkeana

Kuoroarmeija marssii vatsallaan.
Rankat suoritukset vaativat lähes urheilijamaista ravitsemista ja dieetin suunnittelua, ainakin konserttipäivinä. Tämä korostuu eritoten kahden konsertin päivinä, joita tähän joulurupeamaan on osunut kolme.

Konserttipäivänä liika syöminen kostautuu taatusti. Ähkyssä on paha puhkua eikä äänen muodostaminen onnistu optimaalisesti kun elimistö on täynnä. Nesteitä on hyvä juoda ja varmistaa muutoin huoneilman kosteus, jota kurkku ja sieraimet tarvitsevat.

Lauluterveyden ylläpidosta

Itselleni ja muille kuorolaisille hyviä vinkkejä seuraavassa:

Kuoronjohtajan knopit ovat tärkein ja monelle myös ainoa lauluäänen puolustuskeino.  Ammattilaisen kyky on erehtymätön diagnosoitaessa mahdollisia puutteita lauluterveydessä.

  1. Pidä yllä hyvää yleistä terveystilaa. Vältä virusflunssia (mm. pelkkä käsienpesu ehkäisee virustautien tarttumista). Jotkut suosittelevat C-vitamiini- ja sinkki (Zn-)tabletteja.
  2. Henkinen ja fyysinen stressi molemmat vaikuttavat ääneen. Jumppaa säännöllisesti tärkeimpiä lihaksia, esim. hölkäten tai hyötyliikkuen. HUOM: vältä punttisalia konserttikaudella tai äänen ollessa väsynyt.
  3. Syö tasapainoisesti. Aktiivisella laulukaudella vältä liikaa suolaa ja sokeria, vahvasti maustettua ruokaa (meksikolaista, kiinalaista ym.) ja suuria ruokamääriä ja/tai alkoholia. Kurkunpään käheyttä tai kurkun kuivuuttahan siitä seuraa jos juo suurempia määriä alkoholia tai makeutettuja virvoitusjuomia. Keho tarvitsee vettä saattaakseen nämä ruoat ja juomat aineenvaihduntaan, joten liiallinen mässäily vähentää äänen voiteluun käytettävän veden määrää.
  4. Ylläpidä nestetasapainoa. (7-9 lasillista vettä päivässä) ja vältä diureetteja. Kosteus on tarpeen äänen voitelussa. Kun keho on niukasti nesteytetty, kurkunpään voitelu heikkenee ja tapahtuu äänen “kulumista” suuremmassa määrin kuin normaalisti.
  5. Vältä kuivia sisätiloja. Korva-, nenä- ja kurkkulääkärit suosittelevat 40-50%:n suhteellista kosteutta. Elimistö menettää kosteudestaan paljon hengitettäessä kuivissa olosuhteissa, siis ilmastoiduissa ja lämmitetyissä tiloissa (joissa on 10-20%:n suht.kosteus), autoissa, busseissa, jne.
  6. Vältä tupakointia. Sehän on pahaksi sydämelle, keuhkoille ja äänikanavalle ellei jopa ihan muillekin ympärilläsi. Tupakointi heikentää äänikanavaa ja vaikuttaa myös tarkkaavaisuuteen ja mielen virkeyteen heikentävästi. Siis lauluvalmiuteen.
  7. Vältä hengittämästä tunkkaista, saastunutta ilmaa, siis etenkin pakokaasuja, savuisia baareja yms. kun äänesi on rasittunut.
  8. Vältä paikallisesti puuduttavia aineita, lamauttavia suuvesiä ja väkeviä kurkkupastilleja kun laulat. Puudutus peittää kaikki vaivat ja siten kannustaa edelleen väärin. Laulaminen sen vaikutuksen alaisena on kuin soittaisi pianoa hansikkailla.

Konserttipäivän dieetti

Laulaminen on rinnastettavissa urheilusuoritukseen. Ammattimaiseen esiintymiseen tarvitaan kestävyyttä ja aerobista ponnistusta. Siksi sillä on merkitystä, kuinka keho valmistellaan suoritukseen.

Konserttipäivää edeltävänä päivänä tai useita tunteja ennen laulamista kannattaa syödä hiilihydraattipitoinen, hitaasti energiaa vapauttava ateria, esim. pastaa.

On hyvä nauttia kevyt ateria kaksi-kolmekin tuntia ennen suoritusta. Mehukkaat hedelmät, salaatit ja tomaattikastike ovat erinomaisia valintoja. Jos uskot tarvitsevasi proteiinia, kevyet broileri- tai kalapihvit ovat sopivaa ruokaa. Vettä on juotava runsaasti. Kurkkua kuivattavien ruokien välttäminen on oleellista maksimisuoritukseen päästäksesi.

  1. Meijerituotteet + banaani ja lima – Maitotuotteiden laktoosi lisää limaneritystä kurkkuun ja nenään ja siten lisääntyneeseen kurkun selvitykseen, köhimiseen. Sama pätee banaaniin. Kurkun selvittely on traumaattista äänihuulille ja voi vaurioittaa niitä.
  2. Kofeiinipitoiset juomat, kahvi ja energiajuomat sekä kaakao tai suklaa kuivattavat kurkkua. Hiilihapotetut virvoitusjuomat tuovat liikaa ilmaa vatsaan, mikä voi johtaa röyhtäilyyn lavalla. Jos (ja kun) sinun on pakko saada kuppi kahvia, juo kaksi lasillista vettä kuppia kohden. Moni menestynyt laulaja juo lämmintä hunajateetä kurkun valelemiseksi.
  3. Vältä mausteisia ruokia. Ne kuivattavat kehoa ja voivat aiheuttaa kurkun tulehtumista. Roskaruoka, pikaruoka ja rasvainen ruoka useimmiten sisältää reippaasti suolaa, joka kuivattaa kurkkua ja suuta. Nämä ruoat lisäävät happo-refluksia – vatsahappojen pyrkimistä takaisin kurkkua kohti… rasite ruokatorvelle, kurkulle ja äänihuulille.
  4. Tukehtuminen – Pähkinät ja rapeat sipsit ja naksut takertuvat hampaiden ja ikenien väliin ja voivat olla vahingollisia jäädessään suuhun. Aiheuttavat myös tarpeetonta kakistelua. Ei konserttipäivänä.
  5. Ylensyönti – täyttää vatsan ja on tiellä pallean kautta syvään hengitettäessä, taito joka jokaisen laulajan on opeteltava. Jos et pysty hengittämään syvään, et kykene täyttämään palleaasi kunnolla etkä muodostamaan voimakkaita äänteitä etkä pidättämään/pitämään yllä henkeä kun laulat. Ylensyönti voi myös aiheuttaa epämukavaa kouristelua ja suonenvetoa.
  6. Kylmät ruoat ja juomat – haitallisia ennen suoritusta. Kylmä kuristaa kurkkua ja äänihuulia ja jäykistää ääntä. Äänihuulten ja kurkun on oltava lämpimät optimisuoritukseen päästäksemme. Juo kädenlämpöistä tai lämmintä vettä ja pysy erossa jääherkuista vähintään tunti ennen esitystä.

Äänenkäyttöharjoitukset

  1. Vältä yletöntä äänen käyttöä, siis opettele käyttämään ääntäsi mahdollisimman vähin ponnistuksin ja jännittein. Ääntä on kyettävä käyttämään 3-4 tunnin ajan päivittäin ilman että laulukyky siitä seuraavana päivänä heikkenee. Ellei tähän kykene, laulu- ja puhetapoja on tarkasteltava uudelleen.
  2. Pidä mielessä että äänen valmentaminen ja äänen synnynnäinen kyky kestää kulutusta ovat suorassa suhteessa päivittäisen laulamisen määrään.
  3. Vältä laulamasta tessiturassa, joka on jatkuvasti lähellä omien äänialojesi ääripäitä. Tahdista huolellisesti rekisterisi ääripäiden käyttö (kuten rintaäänen puskeminen tehostaen ylemmäksi). ÄÄNEN VÄÄRINKÄYTTÖ TAI YLIKÄYTTÖ VOI OLLA LAULAJAN ITSEMURHA.
  4. Ennen laulamista tai äänen käyttöä epätavallisesti (julkiset puheet tai teatteriesitykset), avaa ääntäsi. Aivan kuin fyysisissä aktiviteeteissa, lämmittelyn tulisi edetä yleisestä venyttelystä ensin vähemmän ja sitten enemmän rasittavaan käyttöön. Kova ääni ja korkeat äänialat ovat rasittavimmat, joten aloita aina helpommista äänentuottoaloista keskitasolla. Joka vaiheessa on syytä arvioida tämänpäiväinen laulukuntosi ja suorittaa valmentautuminen sen mukaisesti. Jokainen ääni on erilainen, mutta yleisesti ottaen 7-10 minuutin lämmittely on minimi.
  5. Vähennä yleistä äänen käyttöä ennen konserttia. Hiljainen ajanjakso ennen suoritusta esim. bussimatkalla säästää energiaa edessä olevaan tehtävään.
  6. Vältä huutamista, kirkumista, äänekästä nauramista ja rankkaa kurkun selvittelyä. Välttämätön yskiminen ja niistäminen on tehtävä niin hellävaroin ja äänettömästi kuin mahdollista.
  7. Jos jokin tuntuu pahalta, älä tee sitä.

Yleisiä merkkejä äänen väärinkäytöstä

  1. Kurkku on kosketusherkkä käytön jälkeen.
  2. Ääni on käheä laulamisen päätteeksi.
  3. Kurkku on hyvin kuiva ja sitkeästi kutiseva. Tarkistapa nesteytys/valelu/juominen.
  4. Kyvyttömyys muodostaa korkein äänesi pianissimossa.
  5. Sitkeä käheys tai kyvyttömyys laulaa kirkkaalla äänellä 24-48 tunnin
    laululevon jälkeen.

Kohtele ääntäsi ja kehoasi hellästi kun olet laulamisesta ylirasittunut. Näin saat paremmin käsityksen siitä miksi äänesi on väsynyt. Tarkka oma-arviointi johtaa parantaviin käytäntöihin, jotka sitten palauttavat sinut pian takaisin laulukuntoon. Jos epäilet, pyydä apua ammattilaisilta.
04.10.2018 Lohjalla

JeanHonen

P.S. Varmaan kaikille on joskus käynyt niin, että vetää blossit tai ns. ”alkometriposkarit” ennen puhallusta. Puhallus tai laulaminen on silloin tehotonta, mutta eipähän alkometrin viisarikaan heilahda!

 

Kirjallisuutta:

http://www2.siba.fi/vaccaj/

http://ethesis.siba.fi/files/nbnfife201006031946.pdf

http://www.radford.edu/~dcastong/ARTARCH/vocal.html

 

Kaavakuva lauluterveyden ylläpidon vaiheista:

Maintaining vocal health.png